24 sty

Kolej w rozwiązaniach multimodalnych – analiza korzyści

[REKLAMA]

Transport multimodalny to nowoczesny system organizacji przewozu towarów. Oferuje elastyczność dostosowaną do indywidualnych potrzeb wraz z optymalizacją czasu dostawy i kosztów. Często opiera się o kolej, która staje się centralną osią organizacji transportu na dużych odległościach.

Rozwiązania w zakresie transportu kolejowego

Przewozy szynowo-drogowe (Piggyback) są jednym z rodzajów transportu multimodalnego. Stały się popularne w USA w latach 50. XX w. Nieco później to rozwiązanie zaczęto wykorzystywać również w Europie Zachodniej (Francja, Włochy, Niemcy, Szwajcaria, Austria i Holandia). Przewozy szynowo-drogowe polegają na tym, iż na podstawowym (głównym) odcinku przewozu środek transportu, którym może być np. samochód ciężarowy z przyczepą, nadwozie wymienne itp., wraz z ładunkiem korzysta z transportu kolejowego. Z kolei dowóz na stację i odbiór z niej odbywa się za pomocą transportu samochodowego.

Wśród przewozów szynowo-drogowych są trzy techniki transportu wagonami:

  1. przewóz samochodów ciężarowych jednoczłonowych, samochodów ciężarowych z przyczepami i ciągników z naczepami;
  2. przewóz pojemników wymiennych (samochodowych skrzyń ładunkowych bez podwozia);
  3. przewóz naczep siodłowych.

Pojawienie się kontenerów jako dużych jednostek ładunkowych zrewolucjonizowało transport, upraszczając czynności składowo-przeładunkowe. Do przewozu kontenerów w transporcie kolejowym stosuje się specjalne wagony. Nie mają one ścian bocznych, podłogi czy dachu, lecz posiadają specjalną ramową konstrukcję ze stali. Wśród nich można wyróżnić: wagony kontenerowe ramowe, wagony kontenerowe platformowe i wagony kontenerowe, które posiadają dodatkowy system amortyzacji. Wagony różnią się między sobą także pod względem wymiarów. W Polsce terminale kontenerowe położone są w okolicach miejskich aglomeracji oraz głównych szlaków drogowo-kolejowych.

kolej-w-rozwiazaniach-multimodalnych

Kierunek: Wschód

Transport kolejowy to dobry sposób komunikacji ze Wschodem — tym bliższym i dalszym, a więc krajami WNP czy Azją Wschodnią. Ekspertem w spedycji kolejowej jest firma Symlog. Wykorzystuje ona kolej jako jeden z elementów transportu multimodalnego, np. podczas przewozu towaru z Europy do azjatyckiej części Rosji, Uzbekistanu, Azerbejdżanu, Kazachstanu czy Mongolii. W dobie prężnie rozwijających się kontaktów między Europą a Wschodem organizuje także transport między europejskimi terminalami a Chinami (Zhengzhou). Ekspresowe pociągi towarowe sprawnie i szybko, w porównaniu np. do transportu morskiego, pokonują tysiące kilometrów, omijając niebezpieczne części świata.

Chiny są ważnym partnerem gospodarczym dla krajów europejskich. Stale rozrastający się Nowy Jedwabny Szlak, oparty w dużej mierze o transport kolejowy, intensyfikuje i ułatwia przewóz towarów ze Wschodu na Zachód i na odwrót.

W tak skomplikowanych pod względem logistycznym procesach transportowych, jakimi są przewozy multimodalne, ważna jest kompleksowa obsługa transportu kolejowego. Obejmuje ona zazwyczaj fazę koncepcyjną (wybór najlepszej trasy przewozu i środka transportu, np. odpowiedni kontener) i organizacyjną (załadunek i wyładunek, załatwienie formalności celnych, ubezpieczenie Cargo, monitoring przewozu czy, w razie potrzeby, magazynowanie na trasie).

Wygoda, szybkość i bezpieczeństwo

Wykorzystanie transportu kolejowego w spedycji multimodalnej niesie ze sobą wiele korzyści. Kolej umożliwia przewóz w tym samym czasie dużej liczby ładunków na dalekie odległości. Dobrze sprawdza się w spedycji międzynarodowej, kontynentalnej i międzykontynentalnej, ale też i krajowej. To bezpieczny i terminowy przewóz towarów. W przypadku transportu kolejowego nie ma opłat za przejazd określoną trasą jak w przypadku przesyłki samochodami ciężarowymi. Nie ma też ograniczeń w ruchu, jeśli chodzi o niedziele czy święta. Ponadto, w porównaniu do generujących spaliny i niszczących drogi samochodów ciężarowych, kolej jest przyjazna dla środowiska.

Wynika stąd, iż kolej jest dobrą alternatywą dla transportu drogowego na długich dystansach, a w spedycji multimodalnej wydaje się wręcz niezastąpiona. Mimo kryzysu związanego z transportem towarowym w latach 90. XX w., obecnie Polska posiada dobre warunki do rozwojutransportu multimodalnego z wykorzystaniem przewozów koleją.

Źródło: Symlog.eu – firma spedycyjna

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *