18 Lip

Typowe usterki w samochodach z instalacją LPG

Spread the love

Rosnące ceny benzyny i ropy spędzają sen z powiek wielu posiadaczy samochodów. Ostatnio o dreszcze przyprawiał kierowców nowy projekt ustawy, który zakładał podniesienie cen paliwa aż o 25 groszy na litrze. Taka podwyżka może mocno zniechęcić do wizyt na stacji benzynowej, a tym samym także do jeżdżenia autem. Na szczęście projekt nie przeszedł, ale nie zmienia to faktu, że ani benzyna, ani ropa do tanich nie należą. Dlatego też wielu użytkowników pojazdów spalinowych decyduje się na instalację LPG. Mimo że samochód na gaz ma mniejszą moc, a także większe spalanie, to cena LPG zachęca. Niestety nie wszystko jest takie kolorowe – nieodpowiednio zamontowana instalacja może powodować kłopoty i generować koszty. Jakie są typowe usterki w samochodach z LPG?

Pęknięcie głowicy i nie tylko

Są takie samochody, które nie są polecane do tzw. zagazowania. Jeśli silnik został zaprojektowany do spalania benzyny, to zazwyczaj nie jest idealnie odporny na wysokie temperatury, do których dochodzi podczas spalania mieszaniny gazów LPG. Zwykle niedługo po zamontowaniu instalacji wszystko jest w porządku. Sytuacja zmienia się jednak z biegiem czasu, kiedy przejedziemy kilkaset lub kilka tysięcy kilometrów. Jedną z często spotykanych usterek samochodów z instalacją LPG jest pęknięcie głowicy, co dzieje się wskutek jej przegrzania. Oczywiście jest to zależne od jej wytrzymałości na wysokie temperatury. W niektórych samochodach głowice są bardziej odporne w innych mniej. Poza uszkodzeniem głowicy może dojść do uszkodzenia zaworów oraz gniazd zaworowych. Zbyt wysoka temperatura może powodować wypalanie tłoków. Wszystko oczywiście zależy od modelu samochodu i jego nadawania się do instalacji LPG.

Uszkodzenie wtryskiwaczy

Ten problem pojawia się, jeśli zaufamy niewłaściwej firmie montującej instalację LPG. Pojawia się on bowiem wtedy, gdy zamontowano niepasujący rodzaj instalacji, źle ją podłączono bądź ustawiono.

Szybsze zużycie elementów

Silnik z zainstalowaną instalacją LPG pracuje inaczej niż benzynowy – wydziela znacznie wyższe temperatury i całkiem inne produkty spalania gazu. Często powoduje to przegrzewanie i szybsze zużycie katalizatora, który otrzymuje zbyt ubogą mieszankę. To samo można powiedzieć o świecach zapłonowych, sondzie lambda i ogólnie pojętej elektronice silnika.

Korozja

Samochody z instalacją LPG są dużo bardziej narażone na korozję w newralgicznych miejscach niż te benzynowe. Jedną ze stref, w których korozja niemal na pewno się pojawi, są te miejsca w nadwoziu, w które ingerował montażysta instalacji LPG. Z pewnością wywiercił on otwory, w które następnie mocował elementy instalacji LPG. Otwory te zabezpiecza się używając specjalnych aerozoli, które jednak nie zawsze właściwie chronią przed rdzą. Samochody z instalacją gazową są także narażone na korozję układu wydechowego. Wszystko z tego powodu, że podczas spalania pary wodnej powstaje duża ilość pary wodnej. To sprawia, że układ wydechowy koroduje szybciej i „od środka”.

Dobry montaż to podstawa

Decydując się na montaż instalacji gazowej w samochodzie, oddajmy auto jedynie w ręce sprawdzonych fachowców. Niestety często zdarza się, że usterki w pojazdach z LPG spowodowane są błędami montażystów. Dlatego też wart poszukać profesjonalistów. Najlepiej takich, którzy na swoją usługę dadzą nam gwarancję.

Jak dbać o auto z LPG?

Jeśli nasz samochód jeździ „na gaz”, to warto zadbać o jego odpowiednią eksploatację, która przedłuży żywotność silnika. Warto wlewać olej silnikowy przeznaczony do pojazdów z LPG np. Shell Helix 10W-40, a także stosować specjalne specyfiki poprawiające pracę jednostek zasilanych gazem – STP Środek do silników zasilanych gazem, który usuwa osady, zwalcza rdzę i korozję, a także zmniejsza emisję spalin. Te propozycje można jeszcze wzbogacić o Środek do ochrony zaworów Liqui Moly, który powinien zostać zastosowany bezpośrednio w układnie dolotowym przez lubryfikator. Produkt jest dozowany automatycznie, a jego zużycie jest różne w zależności od silnika. Ma on za zadanie chronić zawory i ich gniazda przed szybkim zużyciem w wysokiej temperaturze spalania gazu.

Samochody zasilane LPG jeszcze długo będą jeździły po naszych drogach. Wszystko dlatego, że ceny innych paliw są ogromne, a oszczędność w gazie spora. Przed montażem instalacji tego typu warto jednak doczytać wszelkie za i przeciw, by nie dać się zaskoczyć możliwymi usterkami.

Szukając części eksploatacyjnych i pielęgnacyjnych do samochodu, koniecznie zajrzyjcie na nocar.pl, gdzie znajdziecie tylko wysokiej jakości produkty, dzięki którym profesjonalnie zadbacie o swój samochód.

Źródło zdjęć: pixabay.com, nocar.pl

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

*