Budowa i zastosowanie łożysk ślizgowych
Łożyska ślizgowe, podobnie jak łożyska toczne, służą do ruchów obrotowych. To rodzaj łożysk nieposiadających żadnych pośredniczących elementów ruchomych. W cylindrycznej panewce znajduje się czop wału, który przesuwany jest na powierzchni ślizgowej zamocowanej tulei, panewki łożyska lub taśmy.
Łożyska ślizgowe znajdują zastosowanie np. przy przenoszeniu dużych obciążeń, w przypadkach, gdy zachodzi konieczność tłumienie przez łożysko drgań wału. Wykorzystywane są w urządzeniach, w których osiągane są duże prędkości obrotowe lub gdy utrudnione jest uzyskanie wysokiej precyzji montażu łożyska.
Budowa łożyska ślizgowego
Łożyska ślizgowe to istotne elementy ruchomych układów, które muszą spełniać wiele wymagań. Po pierwsze, powinny mieć wysoką wytrzymałość na obciążenia mechaniczne oraz zużycie w trakcie eksploatacji. Po drugie, muszą wytrzymywać duże szybkości ślizgu i nie reagować na zakłócenia zewnętrzne.
Łożyska ślizgowe mają za zadanie podpieranie lub prowadzenie części poruszających się względem siebie. Ich zadaniem jest przenoszenie działających sił, ale w odróżnieniu od łożysk walcowych, w łożyskach ślizgowych część ruchoma (najczęściej wał, czop, lub listwa) przesuwana jest na powierzchni ślizgowej zamocowanej tulei, panewki łożyska lub taśmy.
W łożyskach tego typu ruch ślizgowy odbywa się bezpośrednio pomiędzy warstwą ślizgową łożyska i częścią łożyskowaną. Smarowanie łożysk może odbywać się za pośrednictwem smarów lub w postaci stałej warstwy na elemencie podporowym.
– W łożyskach ślizgowych smarowanie jest konieczne jeśli wykonane są z metalu. Inaczej jest w przypadku łożysk z tworzyw sztucznych, ponieważ radzą sobie doskonale z pracą na sucho, a ich dodatkowe smarowanie jest nawet błędem. Może ono bowiem pogorszyć żywotność maszyny – dodaje ekspert z firmy Metex dystrybutora łożysk FAG.
Zastosowanie łożysk ślizgowych
- przenoszenie bardzo dużych obciążeń oraz obciążeń udarowych,
- przenoszenie sił przy dużych prędkościach obrotowych i możliwości uzyskania tarcia płynnego,
- gdy wymagana jest cichobieżność łożyska,
- kiedy nie można osiągnąć bardzo dużej dokładności montażu, która jest konieczna przy łożyskach tocznych,
- w drobnych konstrukcjach o małych obciążeniach, takich jak np. urządzenia mechaniki precyzyjnej.