20 Mar

Millenialsi na rynku pracy

Na rynku pracy toczy się walka o talenty, a HR menagerowie poszukują coraz nowszych metod pozyskiwania wartościowych pracowników. W 2018 roku ostatni przedstawiciele pokolenia Y osiągnęli pełnoletność i już za kilka lat zaczną zdobywać pierwsze doświadczenia zawodowe. Nadejście ery millenialsów w biznesie oznacza rewolucję w relacjach pracownik-pracodawca. Czym zainteresować potencjalnych kandydatów z pokolenia Y i jak zatrzymać ich w organizacji?

Zarządzanie nową generacją pracowników

O przedstawicielach pokolenia Y napisano już bardzo wiele. Wszyscy wiemy, ile mają lat, jakie są ich oczekiwania względem życia i pracy, znamy ich przywiązanie do najnowszych technologii i zainteresowania konsumenckie. Mimo rozległej wiedzy na ten temat, zarządzanie kilkoma generacjami w miejscu pracy to nadal duże wyzwanie dla przedsiębiorców. Millenialsi zostali gruntowanie przebadani, lecz wciąż niewielu pracodawców potrafi wdrożyć rozwiązania, które przyciągną młodych pracowników do organizacji.

Jacy są przedstawiciele pokolenia Y?

W pokoleniu Y drzemie ogromny potencjał społeczny i ekonomiczny. Badania demograficzne wskazały, że za dziesięć lat osoby urodzone po 1980 roku stanowić będą 75% globalnej siły roboczej. Oznacza to, że wartości wyznawanie przez millenialsów i prowadzony przez nich styl życia staną się dominującymi trendami. Zdominowanie rynku pracy przez przedstawicieli pokolenia Y wiązać się będzie ze zmianą kultury organizacyjnej. Młodzi pracownicy są pewni siebie, mają wysokie oczekiwania względem stanowiska pracy i swojego pracodawcy, a jednocześnie nie boją się kwestionować autorytetów. Pokolenie Y ceni sobie społeczną odpowiedzialność biznesu, możliwość rozwoju i work-life balance. Millenialsi bez wahania zmienią miejsce zatrudnienia, jeśli dana organizacja nie będzie spełniać ich oczekiwań. Z drugiej zaś strony jako nowi pracownicy wnoszą do przedsiębiorstwa dodatkową wartość, ponieważ mają różnorodne doświadczenia z wielu miejsc pracy i firm.

Jakie wartości są ważne dla millenialsów?

Multitasking, przedsiębiorczość, zorientowanie na cel i sukces, potrzeba nieustannego rozwoju to tylko niektóre z cech wyróżniających millenialsów na tle poprzednich generacji. Świadomość występowania różnic pomiędzy pokoleniami jest ważna dla skutecznego zarządzania personelem. Chcąc przyciągnąć kandydatów z pokolenia Y do swojej organizacji należy utwierdzić ich w przekonaniu, że ich praca ma znaczenie. Wynagrodzenie adekwatne do umiejętności i doświadczenia oraz atrakcyjny system benefitów pozapłacowych to za mało, by zatrzymać millenialsów w firmie. Młodzi pracownicy muszą mieć udział w procesach decyzyjnych i czuć, że są motorem napędowym zmian w organizacji. Przedstawiciele nowej generacji pracują wydajniej, gdy wiedzą, że ich działania mogą przysłużyć się lokalnej społeczności. Millenialsi nie stronią od pracy zespołowej – lubią uczestniczyć w burzach mózgów i cenią bezpośredni kontakt z przełożonymi, którzy doceniają ich pomysły.

Artykuł powstał przy współpracy z redakcją czasopisma HRBusinessPartner.pl.

2 myśli na temat “Millenialsi na rynku pracy

  1. Faktycznie, wszystko się zmienia i będzie się zmieniać dalej. Nowe pokolenie to nowe wyzwania, ale może to obrócić się w wiele korzyści.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.