6 Lut

Czy feedback ma wpływ na sprzedaż w Twojej firmie?

Starasz się być na czasie? Jeżeli tak to z pewnością słyszałeś kiedyś co nieco o feedbacku, który obecnie cieszy się dużą popularnością. Jest to przecież nic innego, jak kultura udzielania odpowiedzi zwrotnej, reakcja innych na nasze działania, postawę czy też sposób postępowania. Przypomnienie mamy już za sobą, także możemy przejść dalej!

Feedback atrybutem każdego szefa

Wśród głównych celów udzielania informacji zwrotnej możemy wymienić przede wszystkim eliminację błędów, motywowanie i rozwój. Dobrze skonstruowany feedback może wyrazić więcej niż Ci się wydaje i dać Ci możliwość poznania swoich pracowników. Pewnie zastanawiasz się, dlaczego w przypadku szefów jest on tak istotny. Zastanów się, ile nieciekawych sytuacji było wynikiem błędnej komunikacji? Ktoś coś źle zrozumiał, bądź Ty po prostu mogłeś to inaczej powiedzieć. Pamiętasz? Możesz tego uniknąć, jeżeli będziesz umiejętnie korzystał z feedbacku.

Jak to zrobić? Przede wszystkim, nigdy nie zostawiaj swojego pracownika bez odpowiedzi na zadane pytanie bądź w momencie, kiedy rozliczasz go z wykonywanych działań. Pochwal go, kiedy trzeba, a kiedy nie jesteś do końca zadowolony, wskaż mu błędy które musi poprawić. Staraj się, aby Twoje wiadomości miały charakter motywujący, wtedy dasz szansę pracownikowi, aby ten mógł rozwinąć skrzydła. Dam Ci przykład: jednej osobie komunikujesz „Prezentacja nie była najlepsza, wypadłeś średnio”, a drugiej „Wyszło dobrze, ale wiesz co – udało mi się wyłapać niektóre elementy, które mógłbyś poprawić następnym razem, skup się na…”. Widzisz różnicę? Tylko doceniony i zmotywowany zespół jest w stanie osiągać takie wyniki, które są pożądane. Ktoś kto jest niezadowolony ze swojej pracy, nie będzie w stanie wykonywać jej na sto procent.

A co z klientem? Ten feedback też ma znaczenie!

Myślisz, że skoro klient nie zadzwonił bądź nie napisał Ci maila, w którym wychwalałby Cię pod niebiosa lub wręcz przeciwnie – zrównałby Cię z ziemią, to znaczy, że tego feedbacku nie ma?

Absolutnie to tak nie działa! W czasach, w których króluje Internet, słuchanie klientów nie powinno stanowić większego problemu. A dlaczego trzeba ich słuchać? Ano dlatego, że tak istotne informacje mogą Ci doskonale pomóc w zwiększeniu swoich wyników sprzedażowych.

Feedback zamówiony i niezamówiony

Występuje pomiędzy nimi zasadnicza różnica – w feedbacku zamówionym często możesz usłyszeć dokładnie to, co chcesz usłyszeć – informacje są gromadzone przy wykorzystywaniu ankiet. W przypadku feedbacku niezamówionego nie jest tak kolorowo. Dlaczego? Dlatego, że nie pytasz o niego – pojawia się sam, a nie polega na niczym innym, jak na zbieraniu informacji, opinii, wzmianek o Twojej firmie w sieci. Jak myślisz, który z nich ma przewagę? Oczywiście, że feedback niezamówiony! Dzieje się tak ponieważ umożliwia on klientowi dojście do głosu w sposób naturalny, bez żadnego konkretnego kontekstu, w końcu może on napisać wszystko, co mu leży na sercu. Dzięki obu jesteś w stanie na bieżąco ulepszać swój produkt bądź usługę. Zapamiętaj, nigdy nie wyjdziesz źle na słuchaniu klienta.

Jak robić to perfekcyjnie?

Oczywiście mogę dać Ci kilka rad typu: zawsze dbaj o pozytywny wydźwięk komunikatu zwrotnego, nie osądzaj czy też odnoś się tylko do danych poczynań, nie do osoby, ale to Ty musisz wypracować swój własny złoty środek, tak abyś czuł się z tym dobrze. Jeżeli nie czujesz się pewnie, próbuj! Zawsze możesz dyskutować na ten temat ze swoim zespołem, słuchać jakie mają odczucia, co myślą na dany temat. Praktyka i obserwowanie co z tego wynika pozwoli Ci dojść do perfekcji. Nie jesteś pewny? Jeżeli nie czujesz się na siłach i nie chcesz potykać się o własne nogi, zawsze możesz skorzystać z pomocy profesjonalistów. Dobre szkolenia sprzedażowe z pewnością nie pomijają takiego kluczowego tematu, jak feedback.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.