29 Sty

Zaburzenia SI – jak wspomagać rozwój dziecka

Czym jest integracja sensoryczna i zaburzenia SI u dzieci? Integracja sensoryczna reguluje prawidłowy odbiór i interpretacje bodźców zmysłowych, takich jak wzrok, słuch, mowa, węch, smak, równowaga, dotyk. Proces integracji sensorycznej organizuje mózg, który otrzymuje informacje ze wszystkich zmysłów i dokonuje ich rozpoznania, segregacji, interpretacji i powiązania z poprzednimi doświadczeniami. W ten sposób mózg odpowiada za zasadnicze funkcjonowanie człowieka w każdej życiowej czynności poprzez wypracowanie reakcji adekwatnej do danej sytuacji zewnętrznej. Czasem zdarza się tak, że mózg w sposób nieprawidłowy odbiera bodźce pochodzące ze zmysłów i niewłaściwie je przetwarza. Następują wówczas zaburzenia integracji sensorycznej, które mają bardzo wiele postaci, pośród których najczęściej wyróżnia się nadwrażliwość lub zbyt małą wrażliwość na któreś ze zmysłów, nadmiernie wysoki lub zbyt niski poziom ruchu, problemy z koordynacją ruchową, opóźnienia w rozwoju mowy, trudności z koncentracją uwagi.

Sposoby rozwój integracji sensorycznej

W terapii nad leczeniem zaburzeń integracji sensorycznej ważne jest takie stymulowanie układu nerwowego, aby wykonywanie codziennych czynności stanowiło dla maluchów coraz mniejszą trudność. Prawidłowy proces organizacji wrażeń zmysłowych to przede wszystkim nauka odbierania bodźców pochodzących ze świata zewnętrznego realizowana przez różne ćwiczenia. Chodzi więc o to, żeby na przykład oswajać dzieci z ciemnością, w czym może pomóc np. kolorowa lampka Chuppi dająca delikatne, relaksujące światełko. W prawidłowym rozpoznawaniu dźwięków w świecie zewnętrznym może dziecku pomóc gra „Świat dźwięków z CD”, w której ma ono dopasować ilustrację do dźwięku nagranego na płytę. W trosce o jak najefektywniejszy rozwój dzieci ważne jest to, aby zapewnić im odpowiednio szeroką gamę narzędzi mających wspomóc proces integracji sensorycznej.

Znaczenie integracji sensorycznej

Zaburzenia SI powodują komplikacje w funkcjonowaniu dzieci w każdej sferze życia. Maluchom ciężej jest się uczyć, mają trudność w skupieniu się w trakcie lekcji i podczas czytania książek. Nauka mówienia może rozwijać się u nich z opóźnieniem i mogą wystąpić bardziej przewlekłe nieprawidłowości w artykułowaniu poszczególnych głosek. Pojawia się nadmierna ruchliwość, przez co dziecko jest odbierane jako niegrzeczne. Nabywanie nowych umiejętności zręcznościowo-ruchowych może być opóźnione i przychodzić dziecku z wielkim trudem. Proces integracji sensorycznej determinuje naukę dziecka w szkole, jego zachowanie, sprawność ruchową, wzrokową, rozwój społeczno-emocjonalny, dlatego tak istotne jest, aby zadbać o jego prawidłowy rozwój podczas najefektywniejszego etapu rozwoju dzieci.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.